Wydrukuj
Książka to słowo, które budzi we mnie wyłącznie pozytywne odczucia, natomiast przez wielu uważana jest za zło konieczne, za przedmiot bezużyteczny. Bo cóż ciekawego może w sobie kryć papier z czarnym drukiem. Nic bardziej mylnego…

Stajemy się społeczeństwem, które czyta coraz mniej. Widok młodego człowieka trzymającego w ręku książkę wydaje się dziś zjawiskiem wręcz niezwykłym. Mówi się, że sztuka czytania wśród młodych ludzi i dzieci zupełnie zanikła. W dobie komputerów, telewizji i innych atrakcji elektronicznych książka przestaje być źródłem wiedzy i ucieczką od szarej codzienności. Dzięki czytaniu książek kształcimy naszą wyobraźnię. Dobra książka porusza i ożywia nasze umysły. Czy zamiast czytać, dzieci wolą fundować swoim oczom promieniowanie wydobywające się z komputera, czy telewizora? Telewizja i komputer  nie pozwalają nam na samodzielne myślenie. Niczego nie musimy sobie wyobrażać, czy dochodzić do czegoś drogą naturalnej refleksji. Wszystko mamy podane: zarówno scenerię, mimikę, jak i ton głosu. Czytając mamy dużo więcej swobody. Sami obsadzamy role, obmyślamy tło i kierujemy akcją. Każdy szczegół wygląda tak, jak zechcemy. Dobra książka porusza i ożywia umysł. W trakcie czytania przetwarzanie informacji zachodzi w świadomości, a więc przebiega wolniej. Odwracając kartki, wchodzimy stopniowo w mechanizm narracji. Krok po kroku staramy się zrozumieć książkę. Tempo zależy od nas samych. Do pewnych rzeczy można w każdej chwili wrócić, najistotniejsze można sobie zaznaczyć. Można powiedzieć, że czytanie jednocześnie wymaga oraz uczy cierpliwości. A przecież to wielka przyjemność pozwolić sobie na samodzielne kreowanie wyglądu opisywanych postaci czy miejsc. Taką możliwość stworzyły swoim uczniom p. Beata Łabęcka i p. Aleksandra Matys podczas konkursu „CZYTANIE JEST W MODZIE”. Trzecioklasiści wyruszyli w podróż z Kazikiem i wspólnie przemierzali z nim kontynent afrykański, odwiedzając ciekawe miejsca.  Celem konkursu była popularyzacja czytania wśród dzieci, propagowanie wartościowej literatury, zwrócenie uwagi na poprawne posługiwanie się piękną polszczyzną oraz stworzenie uczniom możliwości konfrontacji własnych osiągnięć z rówieśnikami, a także promocja i zachęta do wypożyczania książek  Po długich obradach jury wyłoniło zwycięzców, choć nie było to łatwe zadanie, ponieważ wszyscy nagrodzeni zaprezentowali kunszt czytelniczy. O zwycięstwie zadecydowały ułamki punktów.   

klasa III a

I miejsce Maria Wąsik, II miejsce Piotr Nowak, III miejsce Aleksandra Bentkowska. Wyróżnienia: Patrycja  Brzoza, Tomasz Kruk i Seweryn Ramiączek.

klasa III b

I miejsce Krystian Gonciarz, II miejsce Milena Władyszewska, III miejsce Julia Jaworska i Liliana Kuranda. Wyróżnienia: Flip Dudek, Ksenia Gonciarz i Piotr Węgrzyn.

Nagrody wręczyła z-ca dyrektora p. Katarzyna Telka, która pogratulowała uczestnikom konkursu pięknej intonacji, płynności i biegłości w czytaniu.

Wiemy, że  czytanie ma zbawienny wpływ na naszą ortografię. Młodzi ludzie, którym ta dziedzina spędza sen z powiek, nie powinni pozostać obojętni na literaturę. Dzieci, poprzez śledzenie oczami wyrazów, zapamiętują ich pisownię. Od dawna wiadomo, że zwroty zawarte w książkach wzbogacają nasze słownictwo. Lekkość wysławiania się i elokwencja na pewno przydadzą się w życiu naszym uczniom. Młodzi ludzie, którzy myślą, że na takie staromodne na pozór zajęcie jak czytanie książek poświęcają czas tylko ludzie starsi i nieprzyzwyczajeni do nowoczesności, nie mają racji. Dzisiejsza literatura jest przeznaczona dla szerokiego grona odbiorców i mamy do niej dostęp. Inaczej niż w czasach naszych babć 😊

 Beata Łabęcka