Wydrukuj
12 czerwca uczniowie klasy II B i V wczesnym rankiem o 4.30 zameldowali się pod szkołą. Razem ze swoimi wychowawczyniami p. Beatą Łabęcką i p. Joanną Durdyń –Ozga oraz  pedagog p. Justyną Mikuśkiewicz udali się w daleką podróż do Bajki Pana Kleksa w Katowicach – to przygoda bazująca na słynnej trylogii Jana Brzechwy i pierwsze w Polsce miejsce łączące kulturę, naukę i zabawę. Bawiliśmy się świetnie WSZYSCY – nawet piątoklasiści, dla których był to już chyba ostatni dzwonek na odwiedzenie tego miejsca. Ale w tym cudownie kolorowym świecie odnaleźli się i duzi, i mali. Bez problemu dali się wciągnąć we wszystkie proponowane nam przez Pana Kleksa aktywności, a zadań do wykonania było sporo. Tak wspaniała zabawa była możliwa dzięki temu, że w bajce byliśmy pod opieką uśmiechniętych, zaangażowanych, pełnych zapału i pomysłów animatorów.

Drugim punktem wycieczki była Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach. W tej kopalni od XV do początku XX w. wydobywano rudy ołowiu, srebra i cynku. Najpierw w budynku nadszybia wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy ekspozycję muzealną. Późnej nowoczesną windą zjechaliśmy 40 metrów w głąb kopalni, gdzie – w prawdziwych górniczych kaskach – ponad godzinę chodziliśmy korytarzami będącymi kiedyś miejscem pracy górników i gwarków. W sumie pokonaliśmy trasę 1700 m, w tym 270-metrowy odcinek łodziami, które były dla nas główną atrakcją. Na powierzchni zwiedziliśmy Skansen Maszyn Parowych i zjedliśmy przepyszny obiad, a na deser lody.

Trzecim celem naszej wycieczki było zwiedzanie Sztolni Czarnego Pstrąga w Parku Repeckim. Warto zaznaczyć, że  górnicze zabytki Tarnowskich Gór zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Aby dotrzeć do zalanego już chodnika kopalnianego, czekał nas 15-minutowy spacer lasem. Sztolnia Czarnego Pstrąga, zwana również podziemną Wenecją, to jedyna w Polsce wciąż działająca sztolnia odwadniająca. Pokonując łodziami odcinek 600 metrów przewodnik wprawiał łódki w ruch odpychając się od ścian sztolni zwanych ociosami. Jednocześnie snuł opowieści o dawnym górnictwie. Uczniowie dowiedzieli się, że krystalicznie czysta woda przyciąga między innymi pstrągi, od których wzięła nazwę sztolnia. Zachwyceni opowieściami przewodnika uczniowie przepłynęli przez cztery murowane bramy („Pamięci”, „Odważnych”, „Szczęśliwych” i „Leniwych”). Z zapartym tchem wysłuchaliśmy opowieści, jakie skrywa każda z bram. Na powierzchnię wyszliśmy szybem „Sylwester”.

Wycieczka dostarczyła nam wiele pozytywnych wrażeń, pogłębiła wiedzę historyczną, ukazała jaką ciężką pracę wykonywali górnicy w tamtejszych czasach. Z wycieczki wróciliśmy zadowoleni i pełni optymizmu na nasze dalsze podboje, które jeszcze przed nami.